Menu Sluiten

3e graad - Humane Wetenschappen

Inhoud

Het individu en de samenleving in alle facetten komen hier aan bod; op wetenschappelijke basis onderzoek je de gedragingen van mensen en cultuurfenomenen wereldwijd.

Cultuurwetenschappen

Humane wetenschappen in de tweede graad is een ideale voorbereiding. Interesse voor geschiedenis en voor al wat met de mens en zijn omgeving te maken heeft, zijn een basis voor de derde graad Humane Wetenschappen.
In het vijfde jaar:
  • Media en samenleving:
    In het thema Cultuuroverdracht en massamedia maak je kennis met het pers- en omroeplandschap in Vlaanderen en met enkele gebruiksvormen. In de derde graad ligt het accent op de maatschappelijke betekenis van de media. Er wordt o.a. onderzocht hoe diverse mechanismen het werkingsproces van de media positief of negatief kunnen beïnvloeden, of hoe overheid en media zich tot elkaar verhouden.
  • Denken over…:
    In dit thema wordt nagedacht over mens, wereld, god en over het denken zelf, zowel in het heden als in het verleden. Zo krijgt dit deel een uitgesproken filosofisch karakter. Vanuit een inleiding op wat filosofie eigenlijk is, of onderwerpen uit de wijsgerige antropologie, sociale filosofie, wetenschapsfilosofie en ethiek leer je hierbij argumenteren en onderzoeksvaardigheden toepassen.
In het zesde jaar:
    • Politiek en recht:
      Dit thema beschrijft twee maatschappelijke velden: het politieke en het juridische veld. Het thema Welvaart en welzijn bevat een summiere beschrijving en situering van diverse maatschappelijke velden als kader voor het socio-economische veld. Als vervolg daarop komen nu twee andere velden meer uitgebreid aan bod. Bijzondere aandacht gaat in dit thema ook naar samenhang binnen en tussen de bestudeerde velden en naar veranderingsprocessen.
    • Kunst en maatschappij:
      In het thema ‘Omgaan met kunst’ wordt de kunst benaderd vanuit de toeschouwer; we gaan in op de maatschappelijke betekenis van kunst. Aan de hand van voorbeelden uit telkens het heden en het verleden worden diverse functies van kunst gebruikt als invalshoeken voor reflectie, komt de positie van de kunstenaar aan bod en onderzoek je de wederzijdse beïnvloeding van wetenschap/techniek en kunst.

Gedragswetenschappen

In de derde graad staat de wijze waarop een individu en een samenleving functioneren centraal, evenals de wisselwerking tussen beide. Je  maakt kennis met o.m. interpretatiekaders en verklaringsmodellen uit verschillende wetenschappelijke disciplines – zoals psychologie, sociologie, antropologie – die de studie van mens en samenleving mogelijk maken.
 
In het vijfde jaar:
  • Zichzelf worden en zichzelf zijn:
    Elke persoon probeert zichzelf te worden in zijn zoektocht naar een eigen identiteit. Uiteraard speelt de omgeving maar ook het eigen temperament hierin een belangrijke rol. Via zelfexpressie toont de persoon wie hij is.
  • Zelfkennis, wetenschappelijk en voorwetenschappelijk:
    Doorheen zijn ontwikkeling bouwt de persoon kennis op over zichzelf. Toch leidt zelfkennis nooit tot een objectieve beschrijving van de persoon. De ontwikkeling van zelfkennis is een uitermate complex proces waarin de anderen een zeer belangrijke rol spelen. Die relaties kleuren mee het beeld en de kennis die de persoon gaandeweg over zichzelf ontwikkelt. Anderzijds gebruikt hij die kennis vervolgens in zijn relaties met anderen en om zin en richting te geven aan het eigen leven. De wetenschap kan mensen helpen om op een methodische manier tot zelfbeschrijving te komen.
  • Zichzelf worden, zichzelf zijn: vanzelfsprekend?
    Eigenheid is geen statisch gegeven. Verschillende factoren hebben er hun invloed op, zowel in positieve als in negatieve zin. In dit thema komen diverse factoren aan bod, ook vanuit wetenschappelijke experimenten. Verder behandelt men ook de gevolgen van storende factoren in de ontwikkeling.
In het zesde jaar:
  • Met verschillen samenleven:
    Diversiteit vindt men terug op verschillende niveaus: verschillen tussen individuen, tussen individuen en groepen en tussen groepen onderling. Toenemende globalisering confronteert de hedendaagse mens sterker dan voorheen met diversiteit op verschillende vlakken. Deze confrontatie kan een rijkdom betekenen, maar ook een bron van ergernis.
  • Diversiteit kan leiden tot conflicten:
    Dit thema behandelt de impact voor individu, groep en maatschappij als men niet met de diversiteit kan omgaan. Er ontstaan spanningen en conflicten op persoonlijk vlak, binnen de groep en binnen de maatschappij.

Lestabel 5e jaar

Vak Aantal uren per week
Godsdienst 2
Nederlands 4
Frans 3
Engels 2
Esthetica 1
Geschiedenis (CLIL) 2
Wiskunde 3
Aardrijkskunde (CLIL) 1
Natuurwetenschappen 2
Gedragswetenschappen 4
Cultuurwetenschappen 4
Seminarie 2
Lichamelijke opvoeding 2

Lestabel 6e jaar

Vak Aantal uren per week
Godsdienst 2
Nederlands 4
Frans 3
Engels 2
Esthetica 1
Geschiedenis (CLIL) 2
Wiskunde 3
Aardrijkskunde (CLIL) 1
Natuurwetenschappen 2
Gedragswetenschappen 4
Cultuurwetenschappen 4
Seminarie 2
Lichamelijke opvoeding 2

CLIL: Deze vakken kan je in het Engels volgen